Τα 2/3 της κατανάλωσης πετρελαίου στην Ευρώπη αφορούν τις μεταφορές ανθρώπων και αγαθών. Η μισή της ποσότητας αυτής αφορά επιβατικά ΙΧ και μικρά φορτηγά, οχήματα δηλαδή τα οποία χρησιμοποιούνται για μετάβαση και επιστροφή από τον χώρο εργασίας (σε ποσοστό 38%), εξυπηρέτηση αναγκών οικογενειακών επιχειρήσεων (35%) καθώς και για λόγους αναψυχής και κοινωνικές δραστηριότητες (27%).


Το αυτοκίνητο, όμως, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας, σε σημείο ώστε να είναι πολλές φορές αδύνατο να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς αυτό. Η οικονομική επιβάρυνση όμως που συνεπάγεται η κατοχή ενός οχήματος έχει γίνει, ίδιος τα τελευταία χρόνια, κάθε άλλο παρά αμελητέα. Για πολλούς από εμάς, το να χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο μας, με σκοπό να μειώσουμε το κόστος, δεν είναι επιλογή. Παρ” αυτά, μπορούμε κάνοντας μερικές απλές επιλογές και αλλάζοντας οδηγική συμπεριφορά, να εξοικονομήσουμε χρήματα από την κατανάλωση καυσίμων και την πρόληψη βλαβών.
Γενικές αρχές σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου
Στο σημείο αυτό θα αναφερθούμε σε γενικά τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων τα οποία είναι άμεσα συνδεδεμένα με την ενεργειακή απόδοση τους και ως αποτέλεσμα με την κατανάλωση καυσίμων. Η παραπάνω εικόνα δείχνει ότι μόλις το ¼ της συνολικής ενέργειας από την καύση αξιοποιείται για την κίνηση του οχήματος.

Αυτή η δύναμη αντίστασης είναι ανάλογη του συντελεστή οπισθέλκουσας και της μετωπικής διατομής. Επομένως, για δεδομένη μετωπική επιφάνεια, ένα αεροδυναμικά σχεδιασμένο όχημα με κατάλληλη γραμμωμένη διατομή, ώστε οι «γραμμές» του αμαξώματος να συμπίπτουν με τις γραμμές ροής του αέρα, παρουσιάζει μικρότερο συντελεστή και επομένως μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου, σε σχέση με ένα «τετραγωνισμένο» όχημα με απότομες γωνίες. Για το ίδιο γενικό περίγραμμα, ένα συμπαγές όχημα παρουσιάζει μικρότερη μετωπική επιφάνεια και επομένως καλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου, σε σχέση με ένα μεγαλύτερων διαστάσεων όχημα.




Τι μπορούμε να κάνουμε πριν την οδήγηση ώστε να μειώσουμε την κατανάλωση;
Υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορούν να γίνουν πριν την οδήγηση, τα οποία μπορούν να επιφέρουν σημαντική μείωση στην κατανάλωση και το κόστος καυσίμου του οχήματος κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Θα αναλύσουμε παρακάτω μερικά τέτοια μέτρα που μπορούμε να λάβουμε, όπως είναι η χρήση του κατάλληλου τύπου καυσίμου, η ελαχιστοποίηση της «νεκρής» λειτουργίας του κινητήρα, η απομάκρυνση του όποιου περιττού βάρους και η τήρηση του κατάλληλου επιπέδου πίεσης των ελαστικών.

Εάν το εγχειρίδιο χρήστη του αυτοκινήτου δεν επισημαίνει τη χρήση «ακριβού» καυσίμου, η χρήση οποιουδήποτε άλλου καυσίμου εκτός από την απλή αμόλυβδη βενζίνη είναι απλά σπατάλη χρημάτων. Ο αριθμός οκτανίων δεν είναι κάποιο μέτρο «ισχύος» ή «ποιότητας» του καυσίμου, αλλά απλώς ένα μέτρο της ανθεκτικότητας του καυσίμου στο «χτύπημα» (κρότος) της μηχανής, το οποίο προκαλείται από την πρόωρη ανάφλεξη.
Παρ” όλη τη διαφημιστική προώθησή τους, τα καύσιμα με αυξημένο αριθμό οκτανίων δεν είναι απαραίτητα και καλύτερα καύσιμα· απλώς, είναι ακριβότερα, αφού όπως είπαμε απαιτούν επιπρόσθετη επεξεργασία προκειμένου να ανέλθει ο αριθμός οκτανίων. Ίσως μόνο τα παλαιότερης κατασκευής οχήματα, ενδέχεται να χρειαστούν καύσιμα του αμέσως ανώτερου επιπέδου αριθμού οκτανίων από αυτό που προτείνεται από τον κατασκευαστή, εάν αρχίζει να παρατηρείται σε αυτά κρουστική καύση (πειράκια).

Επίσης, οι τάπες των ρεζερβουάρ που δεν κλείνουν αεροστεγώς, επιτρέπουν σε μια μικρή ποσότητα βενζίνης να εξατμιστεί. Η διοχέτευση καυσίμου στη δεξαμενή τις πρωινές, δροσερές ώρες, ελαχιστοποιεί τις απώλειες λόγω εξάτμισης. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κάθε λίτρο εξατμιζόμενου καυσίμου, εκπέμπει τόσους υδρογονάνθρακες στην ατμόσφαιρα, όσο και 2.000 χιλιόμετρα οδήγησης!
Παρκάρισμα σε κλειστό χώρο. Η μηχανή ενός αυτοκινήτου που είναι τη νύχτα παρκαρισμένο σε κλειστό χώρο είναι λιγότερο ψυχρή το επόμενο πρωινό. Αυτό μειώνει τα προβλήματα που σχετίζονται με τη διαδικασία προθέρμανσης του κινητήρα, όπως η εκκίνησή του, η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου κατά τη διάρκεια της προθέρμανσης, και η ανάλογη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Επιπλέον, κατά τους θερμούς μήνες, ο στεγασμένος χώρος εμποδίζει την άμεση έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και μειώνει σε έναν βαθμό τις απαιτήσεις κλιματισμού του οχήματος. Είναι πολύ θετικό λοιπόν το αυτοκίνητο να σταθμεύεται σε εσωτερικό χώρο, όταν υπάρχει φυσικά αυτή η δυνατότητα.

Μπορείτε να αρχίσετε να οδηγείτε αμέσως μόλις λειτουργήσει η μηχανή του αυτοκινήτου, αλλά καλό είναι να αποφεύγετε τις μεγάλες επιταχύνσεις και την οδήγηση σε ταχεία κυκλοφορία, προτού ο κινητήρας και το έλαιο λίπανσης αποκτήσουν την ενδεδειγμένη θερμοκρασία λειτουργίας, ώστε να αποφύγετε άσκοπες φθορές του κινητήρα.




Οι πιέσεις των ελαστικών θα πρέπει να ελέγχονται όταν αυτά είναι «κρύα, επειδή η πίεση ενός ελαστικού εξαρτάται από την θερμοκρασία (αυξάνεται κατά 7 kpa για κάθε 6οC ανόδου της θερμοκρασίας). Τα ξεφούσκωτα ελαστικά υπερθερμαίνονται και μειώνουν την οδηγική ασφάλεια, προκαλούν πρόωρη φθορά στα ελαστικά, επηρεάζουν σημαντικά την κατευθυντικότητα του οχήματος και την οικονομία καυσίμου, αυξάνοντας την τριβή κύλισης. Από την άλλη, τα υπερβολικά φουσκωμένα ελαστικά, προκαλούν δυσάρεστες αναπηδήσεις στο οδόστρωμα και επέρχεται ανομοιόμορφη φθορά τους.


Τι μπορούμε να κάνουμε στην διάρκεια οδήγησης;
Η οδηγική συμπεριφορά αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην ποσότητα καυσίμου που καταναλώνεται. Η επίδειξη προσοχής κατά την οδήγηση, καθώς και η εφαρμογή μερικών από τις τεχνικές εξοικονόμησης καυσίμου κατά τη διάρκεια της οδήγησης από αυτές που αναφέρουμε παρακάτω, μπορούν εύκολα να επιφέρουν μια εξοικονόμηση καυσίμου της τάξης του 10%, ή και μεγαλύτερη. Μερικές χρήσιμες συμβουλές είναι:


Αντιθέτως, στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, τα οποία διαθέτουν ηλεκτρονικό έλεγχο ψεκασμού καύσιμου, δεν συμβαίνει το ίδιο. Πλέον τα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με ηλεκτρονικό εγκέφαλο ο οποίος χρησιμοποιεί την τεχνολογία «fuel cut off», διακόπτοντας την παροχή καυσίμου όταν η κινητική ενέργεια του οχήματος επαρκεί για την λειτουργία του κινητήρα. Έτσι, η κατανάλωση καυσίμου στην κατηφόρα, όταν στο κιβώτιο υπάρχει ταχύτητα, είναι μηδενική.
Αν εμείς επιλέξουμε να βγάλουμε την ταχύτητα στην κατηφόρα, τότε ο κινητήρας «απομονώνεται» από το υπόλοιπο όχημα και επομένως θα χρειαστεί να αντλήσει καύσιμο για να δουλέψει στο «ρελαντί» (η κατανάλωση είναι υψηλότερη έστω και αν το αυτοκίνητο ρολάρει με νεκρά και δεν εμποδίζεται η κίνηση του από την αντίσταση της μετάδοσης με κουμπωμένη σχέση). Από την άλλη, αν η κλίση είναι τόσο μεγάλη και το ρολάρισμα συνεχόμενο μπορεί να υπάρξει κάποιο μικρό όφελος στην κατανάλωση αλλά, εκτός των άλλων, είναι επικίνδυνο για τον αποτελεσματικό έλεγχο του οχήματος να οδηγούμε χωρίς ταχύτητα.

Η αντίσταση του αέρα και επομένως η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς στις ταχύτητες άνω των 88 km/h. Κατά μέσο όρο, η κατανάλωση αυξάνεται κατά 10% στην ταχύτητα των 100 km/h και κατά 20% στα 110km/h, σε σχέση με το επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου στα 90 km/h.
Η παραπάνω συζήτηση δε θα πρέπει βέβαια να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι όσο μικρότερη είναι η ταχύτητα κίνησης ενός οχήματος, τόσο μεγαλύτερη η οικονομία καυσίμου, επειδή κάτι τέτοιο δεν είναι αληθές. Το σύνολο των χιλιομέτρων τα οποία μπορεί να διανύσει κανείς ανά λίτρο καυσίμου ελαττώνεται δραματικά, για ταχύτητες κάτω των 50 km/h. Επιπλέον, κίνηση με ταχύτητα κάτω της ταχύτητας των υπόλοιπων οχημάτων, ενδέχεται να προκαλέσει ατυχήματα. Επομένως, θα πρέπει να οδηγούμε σε μέσες ταχύτητες, τόσο για οδική ασφάλεια, όσο και για βέλτιστη οικονομία καυσίμου.

Αποφεύγετε την ξαφνική επιτάχυνση και επιβράδυνση (εκτός εκτάκτων περιστάσεων).Είναι προτιμότερη η σταδιακή επιτάχυνση κατά την προσπέραση άλλων οχημάτων, ή κατά την είσοδο σε λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας. Το «σανίδωμα» του γκαζιού αναγκάζει τον κινητήρα να μεταβεί σε μια «κατάσταση λειτουργίας εμπλουτισμένου καυσίμου» κι αυτό σημαίνει σπατάλη καυσίμου. Στην οδήγηση εντός πόλης, περίπου το μισό της απόδοσης του κινητήραχρησιμοποιείται για την επιτάχυνση. Αν η επιτάχυνση έχει να κάνει αυτοκίνητο με μηχανικό κιβώτιο τότε θα πρέπει οι στροφές του κινητήρα να κρατούνται σε χαμηλές τιμές.

Οι επιταχύνσεις και οι επιβραδύνσεις σπαταλούν καύσιμο. Τα φρεναρίσματα και οι απότομες στάσεις μπορούν να κρατηθούν στο ελάχιστο, αν για παράδειγμα, τηρούνται οι αποστάσεις μεταξύ των οχημάτων, καθώς και με το να επιβραδύνουμε το όχημα σταδιακά, «αφήνοντας το γκάζι» όταν πλησιάζουμε σε κόκκινο σηματοδότη, σε ένα σήμα SΤΟΡ ή σε αργή κυκλοφορία μπροστά μας.
Αυτό το «χαλαρό» στυλ οδήγησης, πέρα από το ότι είναι ασφαλέστερο, εξοικονομεί επιπλέον καύσιμο και χρήμα, μειώνει τη ρύπανση του περιβάλλοντος, τη φθορά των ελαστικών και των φρένων, και (τις περισσότερες φορές) εκτιμάται από τους υπόλοιπους οδηγούς. Επιτρέποντας μια άνετη προσέγγιση του οχήματος στον προορισμό του, κάνει πιο εύκολη την αποφυγή της άσκοπης ταλαιπωρίας.
Αποφεύγετε τη μόνιμη τοποθέτηση του πέλματος στο πεντάλ του συμπλέκτη κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Αν το αριστερό μας πόδι συνηθίζουμε να ακουμπάμε το πεντάλ του συμπλέκτη, ελαττώνεται η υδραυλική πίεση στους δίσκους (του συμπλέκτη), προκαλώντας τη φθορά τους, οπότε αργότερα αυτοί αρχίζουν να «πατινάρουν». Και πάλι, έχουμε σπατάλη καυσίμου.
Απενεργοποίηση της μηχανής αντί της λειτουργίας στο ρελαντί. Η περιττή λειτουργία ηρεμίας κατά την περίοδο μακρών στάσεων (όπως π.χ. κατά την αναμονή συνεπιβάτη, ή κατά την εξυπηρέτηση από κάποια θυρίδα, κατά την ακινησία σε μποτιλιάρισμα κλπ.), σημαίνει άσκοπη σπατάλη καυσίμου και πρόκληση φθοράς του κινητήρα (μεγαλύτερης φθοράς από αυτή που προκαλείται όταν το όχημα κινείται!).
Επομένως, είναι προτιμότερο να σβήσουμε τη μηχανή, από το να την αφήνουμε να λειτουργεί στο «ρελαντί». Η λειτουργία ηρεμίας για χρόνο άνω του ενός λεπτού καταναλώνει πολύ περισσότερο καύσιμο, από ότι το σβήσιμο και η επανεκκίνηση του κινητήρα. Άρα αν θέλουμε να μείνουμε σταματημένοι για πάνω από 1 λεπτό, σβήνουμε τον κινητήρα. Εδώ την κατανάλωση βελτιώνουν τα συστήματα stop/start (αρκεί να μην επιβαρύνουν την συνολική αγορά του αυτοκινήτου εξανεμίζοντας το όφελος).

Η βέλτιστη εναλλακτική λύση αντί της χρήσης του κλιματιστικού, είναι η παροχή φρέσκου αέρα στο εσωτερικό του οχήματος, μέσω των αεραγωγών του αμαξώματος, με ενεργοποίηση της κυκλοφορίας του αέρα στο σύστημα εξαερισμού, ενώ τα παράθυρα και η ηλιοροφή παραμένουν κλειστά. Αυτή η διάταξη αποδίδει για ανεκτές καιρικές συνθήκες και εξοικονομεί τη μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα καυσίμου, εφόσον τότε ο συμπιεστής του συστήματος κλιματισμού βρίσκεται εκτός λειτουργίας.

Επομένως, σε συνθήκες ταχείας κυκλοφορίας, θα πρέπει να έχουμε τα παράθυρα και την ηλιοροφή κλειστά και τον κλιματισμό σε λειτουργία, προκειμένου να εξοικονομήσουμε καύσιμα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση των νέων, αεροδυναμικά σχεδιασμένων οχημάτων.
Επιπλέον, τα περισσότερα συστήματα κλιματισμού διαθέτουν μια θέση λειτουργίας «μέγιστης απόδοσης» ή «ανακυκλοφορίας», κατά την οποία περιορίζεται η εξωτερικά προσφερόμενη ποσότητα θερμού αέρα, η οποία και θα πρέπει να ψυχθεί, οπότε έχουμε μείωση της κατανάλωσης καυσίμου για τις ανάγκες του κλιματισμού. “Ένα παθητικό μέτρο μείωσης της ανάγκης κλιματισμού είναι η στάθμευση του οχήματος σε σκιερό χώρο, με τα παράθυρα ελαφρώς ανοικτά, ώστε να υπάρχει μια μικρή κυκλοφορία αέρα.
Τι μπορούμε να κάνουμε μετά την οδήγηση;




Επομένως, το έλαιο και το φίλτρο ελαίου, θα πρέπει να αντικαθίστανται κατά τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος. Έλαια ειδικά παρασκευασμένα για εξοικονόμηση καυσίμου με ειδική σήμανση, περιέχουν συγκεκριμένα πρόσθετα, τα οποία ελαττώνουν τις τριβές και αυξάνουν την οικονομία καυσίμου του οχήματος κατά 3% ή και περισσότερο.
Εν κατακλείδι, μπορούμε να εξοικονομήσουμε καύσιμα, χρήματα και να προστατεύσουμε το περιβάλλον:
-αγοράζοντας ένα ενεργειακά οικονομικό όχημα
-ελαχιστοποιώντας τις απαιτήσεις μετακίνησης με το αυτοκίνητο
-έχοντας συναίσθηση της κατανάλωσης καυσίμου κατά τη διάρκεια της οδήγησης
-συντηρώντας με επιμέλεια τα οχήματά μας
-ελαχιστοποιώντας τις απαιτήσεις μετακίνησης με το αυτοκίνητο
-έχοντας συναίσθηση της κατανάλωσης καυσίμου κατά τη διάρκεια της οδήγησης
-συντηρώντας με επιμέλεια τα οχήματά μας
Τα μέτρα αυτά παρέχουν τα επιπλέον πλεονεκτήματα της αυξημένης οδικής ασφάλειας, μείωσης του κόστους συντήρησης και επέκτασης της διάρκειας ζωής του οχήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου