Τετάρτη 8 Μαΐου 2013

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ Ο θείος Σαμ δεν έρχεται από το Σικάγο,

Ο θείος Σαμ δεν έρχεται από το Σικάγο, αλλά από την Οτάβα, το Κεμπέκ και το Τορόντο. Η Ελλάδα προσελκύει εσχάτως, εκτός από ρωσοτσεχικά κεφάλαια (ΟΠΑΠ), επενδυτές και από άλλα κρύα μέρη του πλανήτη, όπως είναι ο Καναδάς. Χώρα η οποία φαίνεται να αναβαθμίζει την παρουσία της στην Ελλάδα, όπου εταιρείες καναδικών συμφερόντων μετέχουν σε διάφορες επενδύσεις.

Σε νέο επενδυτή προερχόμενο από αυτή τη μακρινή χώρα εξελίσσεται το συνταξιοδοτικό ταμείο με την ονομασία PSP Investments, το οποίο απέκτησε το 26,6% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» μέσω της εξαγοράς της συμμετοχής της Hochtief. Το εν λόγω fund διαχειρίζεται συνταξιοδοτικά προγράμματα του καναδικού Δημοσίου, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Εφιππης Αστυνομίας των Βουνών και των Εφέδρων. Αν το συνταξιοδοτικό ταμείο διατηρήσει τη συμμετοχή του και δεν τη μεταπωλήσει τον επόμενο χρόνο στους Κινέζους για παράδειγμα, οι οποίοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, καθίσταται αυτομάτως κύριος συνομιλητής του ελληνικού Δημοσίου στην αποκρατικοποίηση του «Ελ. Βενιζέλος», αφού το Δημόσιο, το οποίο κατέχει το 55%, έχει ήδη βγάλει προς πώληση το 30% των μετοχών (μέσω ΤΑΙΠΕΔ), ενώ αναζητεί τρόπο για ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου για μετά το 2026, οπότε και λήγει.
«Τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) θα «τρέξει» παράλληλα τις δύο διαδικασίες, δηλαδή θα προσπαθήσει να πουλήσει το ποσοστό του παράλληλα με την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης, ώστε να απλοποιήσει τη διαδικασία και πιθανώς να μεγιστοποιήσει τα οφέλη μιλώντας με έναν και όχι με διαφορετικούς επενδυτές.
Οι Καναδοί εσχάτως επενδύουν στην Ελλάδα, ποντάροντας στην αντιστροφή της οικονομίας. Εκτός από την αμφιλεγόμενη επένδυση της Eldorado Gold στη Χαλκιδική και στη Θράκη, η Fairfax Holdings, επενδυτικό κεφάλαιο το οποίο διαχειρίζεται ένας γκουρού τους είδους, ο Prem Watsa, αγόρασε το 14,8% των μετοχών της εταιρείας Eurobank Properties, που επενδύει σε ακίνητα και είναι θυγατρική της τράπεζας Eurobank. Η συμφωνία έγινε το 2012 έναντι 42 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Fairfax εκδήλωσε ενδιαφέρον να επενδύσει μέχρι και 1,5 δισ. ευρώ στην ανακεφαλαιοποίηση της Εθνικής Τράπεζας, αλλά δεν προχώρησε η πρόθεσή της διότι ζήτησε αλλαγή στους όρους αύξησης, κάτι που δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτό από τις εποπτικές αρχές και κυρίως την τρόικα.
Από τον Καναδά ξεκίνησε και η ιδέα της εγκατάστασης και λειτουργίας υδατοδρομίων. Εμπνευστής, η εταιρεία Air Sea Lines του Ελληνοκαναδού επιχειρηματία Μιχάλη Πατέλλη.
Σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση των ελληνοκαναδικών οικονομικών σχέσεων διαδραματίζει ο φιλέλληνας πρέσβης Ρόμπερτ Πεκ, ο οποίος έχει Ελληνίδα σύζυγο. Ο ίδιος έχει οργανώσει αρκετές εκδηλώσεις Ελλήνων πολιτικών και επιχειρηματιών τόσο στην Ελλάδα όσο και στον Καναδά.
Η γερμανική κατασκευαστική εταιρεία Hochtief, η οποία ελέγχεται πλέον από την ισπανική ACS, πούλησε τις συμμετοχές της σε έξι αεροδρόμια, έναντι 1,5 δισ. ευρώ, στους Καναδούς της PSP Investments. Η Hochtief είχε συμμετοχές στα αεροδρόμια της Αθήνας, της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου, του Σίδνεϊ και των Τιράνων, τα οποία διακινούν 95 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Η εταιρεία αναζητούσε εδώ και δύο χρόνια πωλητή για τη Hochtief Airports, σε μια προσπάθεια μείωσης των δανειακών της υποχρεώσεων, έχοντας στόχο την εστίασή της στον κατασκευαστικό τομέα. Τότε, οι προσφορές που δέχτηκε από τη γαλλική Vinci και την κινεζική ΑΝΑ χαρακτηρίστηκαν μη ελκυστικές.
Η μετοχική σύνθεση
Οσον αφορά τη μετοχική σύνθεση του «Ελ. Βενιζέλος», το ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου, με το 30% να έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ποσοστό 26,66% κατέχει η Hochtief Airport, 13,33% η Hochtief Airport Capital και 5% η οικογένεια Κοπελούζου.
Από τους ιδιώτες μετόχους, αυτή που αποεπενδύει είναι η Hochtief Airports που κατέχει το 26,66% και όχι η Hochtief Airports Capital, η οποία κατέχει το 13,33%. Στο 13,33% που κατέχει η Hochtief Airports Capital μετέχουν και επενδυτικά κεφάλαια από τον Καναδά και την Αυστραλία, όπερ σημαίνει ότι οι Καναδοί αποτελούν πλέον τους νέους ιδιώτες μεγαλομετόχους.
Το μέγα ερώτημα είναι τι θα πράξουν οι νέοι μεγαλομέτοχοι. Οι Καναδοί δεν είναι εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων, αλλά διαχειριστές κεφαλαίων. Επομένως, είτε θα μεταπωλήσουν άμεσα το ποσοστό τους, πιθανότατα σε εκείνον που θα πουλήσει και το Δημόσιο το ποσοστό του (π.χ. Κινέζους της Shenzhen Airport, Γάλλους της Vinci, Γερμανούς της Fraport), είτε θα περιμένουν έως ότου σιγουρευτούν ότι θα πιάσουν τη μέγιστη δυνατή τιμή.

Οι συνταξιούχοι επενδύουν μέσω της PSP

Το fund από τον Καναδά δεν είναι ένα οποιοδήποτε συνταξιοδοτικό ταμείο. Ανήκει στο Δημόσιο και επενδύει τα χρήματα των υπαλλήλων που δουλεύουν στο καναδικό Δημόσιο, στις Ενοπλες Δυνάμεις και την Αστυνομία. Διαφοροποιείται από άλλα funds του Δημοσίου, γιατί επενδύει τα μισά από τα 65 δισ. δολάρια, που διαχειρίζεται, σε μετοχές. Το 28,6% είναι σε μετοχές εκτός Καναδά και το 22,4% σε καναδέζικες εταιρείες.
Ενα άλλο σημαντικό μέρος του ενεργητικού (23,2%) είναι τοποθετημένο σε περιουσιακά στοιχεία με πραγματικές αποδόσεις (κυρίως ακίνητα) και μόνο 15,8% είναι σε χρεόγραφα σταθερού εισοδήματος. Τέλος, ένα 10% επενδύεται σε εταιρείες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων.
Το συνταξιοδοτικό fund από τον Καναδά έχει πολλαπλασιάσει το ενεργητικό του από 14 δισ. δολάρια την περίοδο 2004-2012, ενώ έχει αξιόλογες αποδόσεις την ίδια περίοδο, με εξαίρεση τη διετία 2008-2009, όταν έχασε 0,3% και 22,7% αντίστοιχα.
Αλλα ενδιαφέροντα στοιχεία είναι ότι το fund διαχειρίζεται εσωτερικά -έχει προσλάβει 17 επαγγελματίες- το 74% του ενεργητικού. Το υπόλοιπο διαχειρίζονται τρίτοι. Διαθέτει περί τους 400 εργαζομένους, οι οποίοι αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες, μεταξύ άλλων, στους τομείς των υποδομών, της ενέργειας και του real estate.
Τα κεντρικά γραφεία είναι στην Οτάβα και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ο 53χρονος Gordon Fyfe, ο οποίος θεωρείται ένας από τους πιο πετυχημένους διαχειριστές ασφαλιστικ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου